در این مقاله میخوام یکی سری مسائل بنیادین زندگی ، پیشرفت و تحول را از نگاه خودم بررسی کنم  چیزهایی را که شاید سوال خیلی ها باشد ... لطفا تا آخر بخوان مطمعناً چیز های جدیدی میابی...

 

اتفاقات و حوادث عجیب دنیا ...

در عصر حاضر میلیون ها نفر در یک روز از فقر به ثروت ، از بدبختی به خوشبختی و از قعر نادانی به خِرَد دست پیدا میکنند. و از طرفی هم میلیون ها نفر از اوج ثروت و دولت در یک چشم به هم کوبیدن هیچی ندار میشوند. چرا جامعه ما اینگونه هست که فقرا هر روز فقیر تر و ثروتمندان هر روز ثرتمند میشوند؟ میخواهم شمارا امروز با یک قانونی بدون رد خور و ۱۰۰٪ دقیق برای پیروزی و ناکامی در جهان هستی آشنا بکنم و همچنین یک سری مسائل مهم و حیاتی برای بدست آوردن " خوشبختی ".

 

تعریف موفقیت ...

موفقیت تعریف کردنی نیست ! زیرا برای هر کسی یک تعریف بخصوص دارد. شاید موفقیت بنظر تو محبوبیت و شهرت باشد و همان موفقیت به روایت من به شیوه ی دلخواه زندگی کردن باشد. موفقیت در کل یک احساسی هست مانند سایر احساسات ( با یک سری تفاوت های بنیادین) که حاصل به شیوه‌ی خود زندگی کردن هست. راستی تعریف تو از موفقیت چیست؟

 

راه هست اما رهرو نیست...

شاید با خودتان بگویید که راهی برای موفقیت و پیروزی و شادکامی وجود ندارد و همه چیز حول محور شانس میچرخد. اما چرا شانس درِ خانه ی شمارا نمیزند؟ چرا شانس فقط در زنجیر تعداد محدودی هست؟ راه های زیادی برای موفقیت هست . دیدید که افراد زیادی از هیچ چیز به همه چیز میرسند . بنا بر این باید به وجود چیزی تحت عنوان شانس شک کرد . به نظرت فکر نمیکنی که پای یک سری عوامل دیگه درگیر باشه ؟ موفقیت فقط برای یک عده‌ی خاصی نیست . برای پولدار ها و خوشتیپ ها نیست زیرا کلی آدمِ خوشتیپِ بدبخت میشناسیم. راه های زیاد برای موفقیت وجود دارد آنقدر زیاد که اگه کل انسان های کره‌ی زمین یک به یک آنها را امتحان کنند باز هم راه های سعادت تمامی ندارد.اما متاسفانه در عصر حاضر رهرو های با باور و قاعده مند کم پیدا میشود.

 

دو عدد دروغِ بزرگِ باور کردنی ...

#استعداد و #شانس دو تا دروغِ وحشتناک باور کردنی هستند که انسان های زیادی با این فکر که شانس و استعداد موفقیت را ندارند هیچگاه شروع نکرده اند. ما در عصری زندگی میکنیم که هیچ کس و هیچ چیز سر جایش نیست‌ همه بدبختی هایشان را گردن دولت و حکومت میدهند . نمیخواهی برای یک بار هم که شده به اصطلاح شانس خودت را برای موفقیت امتحان کنی؟ شاید تو هم استعدادش را داشته باشی !

برای یکبار هم که شده اشتباهاتمان را گردن بگیریم . در آن صورت هست که میتوان امید وار بود چیزی از انسانیت سر در می آوریم. انسانیت صرفاً به سر مردم نخندیدن نیست .فقط به حفظ حجاب هم نیست . انسانیت به دیدی فراتر از سطح باورها هست. انسانیت به گردن گرفتن اشتباهات زندگیست . تعریف انسانیت هم مانند موفقیت بسیار سخت هست . زیرا انسان بودن و انسان گونه زیستن راه های متفاوت اما شیوه‌ی یکسانی دارد!

بزار بهت بگم از بتهوون گرفته تا انیشتن و نیچه و هیتلر با آن همه فتوحات و کوروش با آن همه محبوبیت هیچ کدام روی واژه های شانس و استعداد اعتقاد اندکی هم نداشتند . آنها همه چیز را به باور میدانستند. اگر کسی میخواهد رئیس هارواد بشود و این خواسته به مرحله ی باورش برسد بی برو برگرد میتواند  به خواسته اش برسد و به نقل از استاد بزرگ دکتر قمشه ای : اگر هرکس آرزویی کرد بدانید که توانایی رسیدن به آن را دارد وگرنه هیچ گوسفندی آرزوی ریاست هاروارد را در سر نمیپروراند". همه مکاتب عصر حاضر میگویند شما آنچه را که ببسنید ، میتوانید باور کنید ، اما من میگویم شما آنچه را که باور بکنید ، میتوانید ببینید.

 

رازی که فاش شد...

رازی را که میخوام درموردش حرف بزنم همان استعداد و شانسیست که از سقراط گرفته تا ادیسون و تسلا از آن بهره مند بوداند اما این راز یک تفسیر دیگری از جهان هستی دارد . آن راز ، راز جاذبه هست . راز جاذبه به ساده ترین بیان میگوید به هرآنچه فکر کنی به سمتت می آید ‌. به چیز های خوب فکر کنی هر روز بهتر از دیورزت میشوی و اگر به چیز های بد فکر کنی هر روز ناکام تر از دیروزت میشوی . یادت هست یکم قبل تر پرسیده بودم چرا فقرا فقیر تر و ثروتمندان ثروتمند تر میشوند؟ چونکه فقرا به فقر و ثرتمندان به ثروت می اندیشند . قانون جاذبه طوری از سوی خداوند واحد طرح ریزی شده که کوچک ترین شکی در آن راه ندارد. مطمئن باشید اگه همیشه به خوشبختی می اندیشی اگر دنبالش بروی حتما خوشبخت خواهی شد و هر چقدر که بیشتر به آن بیندیشی زود تر هم به آن میرسی . برای بدختی و شقاوت هم همینطور هست. 

هر فکری که به سرمان خطور میکند چندین و چند هزار فرکانس دارد که هر کدام به تنهایی میتوانند دنیای بیرون از ذهن را تحت تاثیر قرار بدهند. در جامعه ما مردم به بدختی هایشان مینالند و در نتیجه بد بخت تر میشوند. در جوامع غربی هم همینطور هست اما در آنجا مردمانی هستند که نه به وسیله ی استعداد و نه به وسیله‌ی شانس بلکه با قدرت باور های صحیح و خودباوری درست زندگی دلخواهشان را بنا میکنند. در جامعه ما اساس کار اشتباه هست آنجا که در اول دبستان میگوییم بابا آب داد ، بابا نان داد و... تا آخر عمر این وابستگی ها باقی میماند و وقتی که بزرگ شدیم نتونستیم روی پایه های زندگی خودمان بایستیم خودمان را بر روی پایه های زندگی باباها میاندازیم . در ژاپن و سویس و سایر کشور هایی که در جهان در نظام آموزشی حرف اول را میزنند در اول دبستان میدانیم که میتوانیم ، باید بتوانیم را یاد میگیرند. 

همیشه به این جمله زیبا و عمیق شاعر میرسیم که میگوید : از ماست که بر ماست ... . اساس کار اشتباه هست وقتی دیوار از پایه پیزا بنا بشود درپایان انتظار ایفل شدن دیگه نباید داشته باشیم. سعی کن بجای اینکه افکارت را روی چیز هایی که نمیخواهی متمرکز ‌کنی ، روی چیزهایی که میخواهی بزاری!

 

موفقیت یاد گرفتنیست ...

شاید عنوان این پاراگراف بیش از پیش عجیب باشد اما عین واقعیت هست‌. موفق شدن را باید یاد گرفت . از چه کسی ؟از کسی که قبلاً توانسته موفق بشود. اگر کسی در راهی که ما میخواهیم قدم بنهیم قبلا قدم نگذاشته اند چه؟ در آنصورت اوضاع فرق میکند باید زرنگ باشی و مانند ریاضی وقتی حل کردن یک مسئله را یاد بگیری سایر مسائل هم هرچند سخت اما حل شدنی هستند. منظورم این هست که اگه منبعی اختصاصی برای راهی که میخواهیم برویم وجود نداشت ، باید سایر منابع را با هم تفکیک کنیم . اگر تشنه‌ی موفقیت باشی یا راهی پیدا خواهی کرد و یا راهی خواهی ساخت. خواستن ها متفاوت هست گاهی خواستن ها فقط شکستن هست. گاهی خواستن صرف ، رسیدن نیست. خواستن ، قدم برداشتن توانستن هست . عمر ما کفاف تجربه‌ی همه چیز را نمیدهد . گاهی باید بعضی چیز هارا یاد گرفت . 

 

پیروزی بها دارد ...

از هیچ به همه رسیدن قطعا بها دارد . باید از لذت هایت بزنی ، باید کمی بیشتر از قلبت به خواسته های مغزت توجه کنی.یک اصلی در علم اقتصاد وجود دارد که میگوید زندگی سرتاسر بده بِسِتان هست . به این معنا که اگر میخواهی موفق بشوی باید بهایش را بپردازی ! تو در هر لحظه فقط و فقط دو انتخاب داری ، لذت بردن از حالی که آینده اش معلوم نیست ، و یا سختی که کشیدن در حال که باعث جلوگیری از خیلی از حسرت ها در آینده میشود. وقتی بزرگتر بشوی بیشتر از آنکه به خاطر اشتباهایت حسرت بخوری ، به خاطر کارهای نکرده ، بخاطر راه های نرفته ات حسرت میخوری! اگر کاری هرچقدر هم که سخت باشد حداقل برای یکبار ارزش امتحان را دارد. حداقل یکبار باید آن را امتحان کنی. چه اینکه بفکر بکنی میشکنی چه فکر بکنی پیروز میشوی . یک بزرگی میگوید هیچوقت در میدانی که میدانی جز پیروزی بهره ای نداری وارد نشو زیرا آذوقه هایت را مفت هدر میدهی چون موفقیت هم بها دارد . هیچ کس "خوب" و "بد" را تعیین نمیکند . خوب و بد هر کسی مختص خودش هست و با خوب و بد دیگران متفاوت هست. در دین اسلام همه پیروان باید بر سر بعضی از قوانین وفادار بمانند آنها بحثشان جداست . قوانینی که اسلام روی آنها مهر خوب و یا بد میزند را باید بی برو برگرد پذیرفت زیرا سعادت واقعی در اینصورت کسب میشود. اما در غیر این موارد هر کس "خوب" و "بد"های خودش را خودش باید تعیین بکند. شاید کاری به نظر یکسری از آدمها بد و شاید غیر ممکن بنظر برسد و این در حالی باشد که همان کار به نظر یک دسته ی دیگر از آدمها بسیار پسندیده و قابل دست یافتن باشد.

 

موفقیت زمان میبرد...

پیش تر گفتیم که هر موفقیتی بهایی دارد . یکی از چیز هایی که باید در قبال موفقیت ها بپردازیم زمان هست. زمان حتی طلا هم نیست . چرا که طلا را میتوان خرید . طلا را میتوان با پول خرید اما شما میدانید زمان با چه چیزی خریده میشود؟ 

زمانی که طرح هایت را ریختی ، برنامه ریزی هایت را انجام دادی و قدم در وادیِ رسیدن به مطلوب گذاشتی ، باید صبر کنی و امیدت به خدایت باشد. توکل به خدا به این معنی نیست که برنامه هایت را به عهده ی خدا بگذاری . اصلا اینطور نیست ! توکل بر خدا به این معنیست که تو کار خودت را بهترین نحو ممکن انجام بده ، نتیجه اش باخدا . مطمئن باش اگر تو کار خودت را به بهترین شکل ممکن انجام بدهی خدا هم کم‌کاری نخواد کرد. خدایی که من میشناسم بسیار بسیار بزرگتر و مسلط تر از این حرفاست. حدی که من و شما قوت درک تسلط او را نداریم.

 

و در نهایت موفقیت ...

موفقیت حاصل انجام دادن یک سری مراحل سازمان یافته و دقیق هست . فرمولی که من برای موفقیت تعریف میکنم : خدا را در نظر داشتن در هر شرایطی+ باور صحیح و مثبت در هر شرایطی + برنامه ریزی صحیح و دقیق در هر شرایطی + درس گرفتن از شکست ها در هر شرایطی  +  دست از تلاش برنداشتن در هر شرایطی .

این را بگویم که برای موفقیت هیچ فرمول واحدی وجود ندارد . شاید شما اگر طبق فرمول من بروی از ناکجا آباد سر در بیاوری! پس قبل از هر چیز موفقیت را برای خودت تعریف کن و همیشه خودت را در نوک قله‌ی آرزوهایت تجسم کن. در آن صورت اگر به مسیرت تا به نوک قله فکر کنی ، خواهی یافت که چه کارهایی کرده ای و چه کار هایی نکرده ای . همان کارهای کرده و نکرده ات میشوند فرمول موفقیت تو.

 

پایان

 

پیشنهادات ، انتقادات و نظرات شما برای من بسیار ارزشمند هستند ، پس با من در میان بگذارید. منتظر نوشته های بعدی من باشید . راستی میتوانید موضوع نوشته ی بعدی را خودتان در پایین همین صفخه تعیین کنی!

به پایان آمد این دفتر ، حکایت همچنان باقیست...