ایجاد و حذف و بطور کلی مدیریت عادات ، سرنوشت ساز تری بخش زندگی ما هستند  به همین دلیل در این مقاله سعی کردم فلسفه عادت در انسان را مورد بررسی قرار بدهم و بطور کلی ریزه کاری های مدیریت عادت رو به شم بگم. اما مسئله مهمی که وحود دارد این است که بپرسید چرا از بین این همه موضوع مختلف و ضروری و صد البته کاربردی در زندگی فردی ، رفتم سراغ عادت و فلسفه تغیر در عادت؟ باید در جواب خدمت شما عرض کنم که عادت و مدیریت عادت ینی حذف عادات بد و ایجاد عادات خوب ، اولین و محکم ترین و ضروری ترین گام برای تغییر هست. اصلا این امر محال است که شما بدون ایجاد تغییر در عاداتتون سعی داشته باشید که خود و زندگی تان را تغییر بدهید. پس بریم شروع کنیم ...

.

.

.

۱_ تعریف عادت :

اولین سوال شاید همین باشد ؛ تعریف عادت. عادت به نظر من همون پدیده ای ست در انسان که باعث می شود انسان یک سری کارهارا بصورت ناخود آگاه و تکراری انجام دهد. به همین جهت من فکر میکنم عادت ارتباط نزدیکی با ناخودآگاهِ بشر داشته باشد. عادت تکرار لجوجانه روتین روزانه ماست . مثل مسواک زدن ، صبحانه خوردن ، خوابیدن و...

.

.

.

فلسفه مدیریت عادت : 

این یعنی اینکه ما چرا و چگونه باید عادات خود را کنترل کنیم. به نظرم مخمترین بی شک مهمترین مسئله در تغییر ، مدیریت عادت است. ینی حذف عادت های بد و ایجاد عادت های جدید. مدیریت عادت یعنی همین. یعنی عاداتی را که مانع رشد می شوند حذف کنیم و عاداتی را که باعث رشد می شوند ایجاد . بعضی از عادات در انسان شاید بصورت مستقیم در رشد و پیشرفت موثر نباشند ینی مثل مطالعه کردن ، ورزش کردن و... عاداتی نیستند که ۱۰۰٪ و دقیق و بصورت مستقیم در ما تاثیر داشته باشند ، اما در نهان قطعن در پیشرفت ما ، تغییر ما موثر اند. به آنها می گوییم خرده عادت . در ابتدای امر و در ظاهر شاید خرده عادت ها چندان مهم به نظر نرسند اما بنظر این خرده عادت ها از خود عادت های سرنوشت ساز هم مهم تر و ضروری تر هستند . مخصوصا زمانی که چندین خزده عادت کنار هم قرار بگیرند. تاثیر خرده عادات در انسان بصورت غیر مستقیم است اما تاجایی که در اولویت قرار نگیرند و چندان مهم به حساب نیایند. همه این ها یعنی شما باید به خرده عاداتی مثل "پس انداز کردن" خیلی اهمیت بدهید. همینطور خرده عادت "به هر کسی معاشرت نکردن" هم بشیار در زندگی حیاتیست. 

.

.

.

سیستم ۶۶ روزه مدیریت عادت آقای رابین شارما :

رابین شارما نویسنده کتاب های "راهبی که فراری اش را فروخت" و "باشگاه ۵ صبحی ها" یک سیستم تغییر و ایجاد عادت جدیدِ جالبی در کتاب هایش معرفی کرده که کلا ۶۶ روز زملن می برد تا یک کاری واقعن برود در ناخوداگاهمان و مثل صبحانه خوردن یا مثل خوابیدن برایمان غیر قابل تکرار نشدن باشد. در ادامه مطلب این سیستم را در ۳ مرحله ۲۲ روزه بهتون معرفی میکنم.

.

.

.

۱_ مرحله تخریب ؛ ۲۲ روز اول :

همانطور که از اسمش پیداست در این ۲۲ روز ینی تقرسبا در ۳ هفته شما باید چند عادت بد را انتخاب کنید و سعی کنید در این مدت به هیچ وجه آنهارا تکرار نکنید . بنظر من ۳ خرده عادت بد را اول امتحان کنید و بعد برای دفعات بعدی ۳ عادتِ دیگر و همینطور ادامه دهید تا بیشتر عادات و خرده عادات بدتون رو از بین ببرید. معنی کلی و جمع بندی این مرحله این است : به مدت ۲۲ روز بعضی کار های مشخصی رو که برای خودت تعیین کردی انجام نده . بعد از ۲۲ تعلق خاطر شما نسبت به آن ۳ عادتِ بدی که انتخاب کرده بودید که انجام ندهید از بین رفته . حالا ذهن شما آماده مرحله دوم که در ادامه توضیح می دهم است. 

.

.

.

۲_ مرحله تاسیس ؛ ۲۲روز دوم:

در مرحله قبل ما عادات بد رو از بین بردیم و حالا در این مرحله میخواهیم عادات جدید را جایگزین کنیم. یک سری عادت مثبت و سازنده انتخاب کنید و موضف هستید که آنهارا به مدت ۲۲ روز تکرار کنید . حتی ۱ دفعه هم غافل شوید پروسه خراب میشود . پس باید حساسیت زیادی به خرج دهید.‌ اگر میخواهید عادت مطالعه و ورزش را در خودتان ایجاد کنید بنظرم این بهترین فرصت است. از دستش ندهید ، شروع کنید . همین امروز از مرحله اول کار را آغاز کند. 

.

.

.

۳_ مرحله تثبیت ؛ ۲۲ روز سوم :

در این مرحله عاداتی را که در مرحله قبل سعی کردیم شروع کنیم ، به تثبیت می رسانیم . ینی در این ۲۲ روز  آن عادت هایی را که سعی داشتیم ایجاد بکنیم به ناخودآگاهمان منتقل می شوند. در این مرحله سختی زیادی را تحمل نمیکنید . زیرا سختی های کارتان را در مرحله ۱ و ۲ چشیده اید. این مرحله همان مرحله ای است که اگر عادت های ایجاد شده در ۲۲ روز قبل را مستمرا ادامه دهید دیگر هیچ نگرانی بابت اینکه خدایی نکرده یک روز غافل شوید و انجامشان ندهید ندارید. زیرا عادت در تار و پودتان می روند و اصلا تصور اینکه آن را انجام ندهید برایتان سخت می شود. البته اگر ۳ مرحله گفته شده را قوی ، پیوسته و مستمراً شروع کرده و ادامه دهید.

.

۱_ این دفعه رو اشکالی نداره دیگه تکرار نمیشه...

۲_ حالا امروز حوصله اینکارو ندارم ، باشه برای فردا...

۳_ این آدم سالمی باشه یا نباشه من رابطه ام رو باهاش قطع نمیکنم چون به من حس خوبی می دهد...

۴_ فضول خرجی 

۵_ بد اخلاقی و تند خویی...

۶_ خوردن هله هوله های بیماری زا و سست کننده بدن...

۷_ دیر وقت خوابیدن

۸_ دیروقت بیدار شدن 

و...

.

.

.

چند عادتی که باید ایجاد بشوند :

۱_ مطالعه کردن 

۲_ ورزش روزانه 

۳_ ساختن روابط عمومی قوی

۴_ آموختن خوب سخن گفتن

۵_ با هرکسی اخلاق خوب داشتن

۶_ صبحانه مفصل و مقوی خوردن

۷_ خواب کافی

۸_ سحر خیز بودن

۹_ پس انداز کردنِ یک دهمِ کل درآمدتان در هر ماه

و...

.

.

.

خلاصه و جمع بندی :

سعی کردم پروسه مدیریت عادات رو در ۳ مرحله به نقل از آقای رابین شارما برایتان شرح بدهم. مرحله اول : تخریب عادات بد . مرحله دوم : ایجاد عادات مورد نظر . مرحله سوم : تثبیت عادات مورد نظر. همین حالا با استفاده از لیستی که در بالا برایتان گذاشتم.  از عادات بدی که باید از بین بروند خلاص شوید و عادات مثبتی که باید ایجاد بشوند را ایجاد بکنید تا گامی محکم در راستای تغییر و تحول زندگی تان ایجاد کرده باشید. 

.

.

.

سخن پایانی :

در این مقاله که من واقعا هم برای پیدا کردن ایده ها و هم نوشتنش زحمت زیاد کشیدم . تمام زحمت من برای شما بوده و ابنکه رشد کنید و پیشرفت. پس نگران زحمات من نباشید و از این مقاله نهایت استفاده رو ببرید تا نتایجش رو در زندگی تان ببینید . لطفا این مقاله و محتوای آن را بدون ذکر منبع منتشر نکنید .

.

.

تمام حقوق این مقاله برای "مرتضی بلوچ" محفوظ می باشد . 

انتشار بخش یا کامل این مقاله در جایی دیگر با ذکر منبع مانعی ندارد.